" Rozdział 1: Tao
Tao które może być poznane nie jest Tao[1].
Substancja świata to tylko nazwa dla Tao.
Tao jest wszystkim co istnieje i może istnieć;
Świat jest tylko oznaczeniem tego, co istnieje i może istnieć.
Ktoś doświadcza bez Jaźni by odczuć świat,
I doświadcza z Jaźnią by zrozumieć świat.
Dwa doświadczenia są jednym w Tao;
Są różne tylko w świecie.
Żadne doświadczenie nie przenosi Tao
Które jest nieskończenie większe i bardziej subtelne niż świat.
Rozdział 2: Jakości
Kiedy piękno zostało rozpoznane w świecie
Nauczono się brzydoty;
Kiedy dobro zostało rozpoznane w świecie
Nauczono się zła.
Zatem:
Rzeczy żywe i martwe są oderwane od przyrody;
Trudne i proste są oderwane od postępu;
Dalekie i bliskie są oderwane od miejsca;
Silne i słabe są oderwane od kontroli;
Pieśń i mowa są oderwane od harmonii;
Później i wcześniej są oderwane od następstwa.
Mędrzec kontroluje bez władzy,
I naucza bez słów;
Pozwala rzeczom powstawać i ginąć,
Wychowuje, ale nie przeszkadza,
Daje ale nie żąda,
I jest zadowolony.
Rozdział 3: Kontrola
Nie chwaląc godnego przeciwdziała się oszustwom
Nie szanując rzadkiego przeciwdziała się kradzieży
Nie wystawiając na pokaz pięknego przeciwdziała się pożądaniu
Zatem mędrzec kontroluje ludzi poprzez:
Opróżnianie ich serc,
Napełnianie ich brzuchów,
Osłabianie ich ambicji,
I umacnianie ich ciał.
Jeśli ludziom brak wiedzy i pożądań
Przebiegłość nie może działać pośród nich;
Jeśli nie jest podejmowane żadne działanie,
Wtedy wszystko żyje w pokoju.
Rozdział 4: Właściwości Tao
Tao jest bezdennym naczyniem;
Używane przez Jaźń, nie jest napełnione światem;
Nie może być cięte, wiązane, zaciemniane czy uciszane;
Jego głębie są ukryte, wszechobecne i wieczne;
Ja nie wiem skąd się wzięło;
Zaistniało przed naturą.
Rozdział 5: Natura
Natura nie jest uprzejma;
Traktuje wszystkie rzeczy bezstronnie.
Mędrzec nie jest uprzejmy,
I traktuje wszystkich ludzi bezstronnie.
Natura jest jak płuca
Opróżniają się, lecz zaspokajają wszystkie potrzeby,
Im bardziej się porusza, tym bardziej się poddaje;
Mędrzec czerpie w ten sam sposób z Tao
Które nie może się wyczerpać.
Rozdział 6: Serce
Jak koryto rzeki, serce nigdy nie jest pełne
Jest jak niewysłowiona kobieta
Której wejście jest źródłem świata;
Tao jest zawsze obecne w tych granicach:
Czerp z tego i to nigdy nie zawiedzie.
Rozdział 7: Jaźń
Natura jest wieczna, ponieważ nie ma Jaźni.
Zatem Mędrzec:
Służy swojej jaźni ostatni, a okazuje się, że została obdarowana jako pierwsza;
Widzi swoje ciało jako poddane przypadkowości, a okazuje się, że ono trwa.
Ponieważ nie służy swojej Jaźni, jest zadowolony.
Rozdział 8: Zażyłość
Najlepszy człowiek jest jak woda,
Która zasila wszystkie rzeczy, i nie walczy z nimi,
Która płynie w miejsca, którymi inni pogardzają,
Jest bliska Tao.
Zatem mędrzec:
Gdy mieszka, trzyma się blisko ziemi
Gdy rządzi, trzyma się porządku
Gdy mówi, trzyma się prawdy
Gdy rozdaje, trzyma się blisko ludzi
Gdy działa, trzyma się okazji
Gdy zajmuje się rzemiosłem, trzyma się kompetencji
Gdy czuje, trzyma się serca
Nie walczy, i dlatego jest bez winy.
Rozdział 9: Pycha
Rozciągnij łuk do jego granic i prędko się złamie;
Ostrz miecz by był jak najostrzejszy a prędko się stępi;
Zgromadź największy skarb a prędko zostanie rozkradziony;
Żądaj uznania i honorów a prędko upadniesz;
Wycofuj się, gdy osiągniesz cel - oto droga natury.
Rozdział 10: Miłość
Obejmując Tao zostaniesz objęty.
Giętki, łagodnie oddychając, narodzisz się na nowo.
Oczyszczając swoje widzenie, staniesz się czysty.
Wychowując kochanego, staniesz się bezstronny.
Otwierając swoje serce, zyskasz akceptację.
Akceptując świat, obejmujesz Tao.
Nosić i wychowywać,
Stwarzać, lecz nie posiadać,
Dawać i nie żądać,
Kontrolować i nie rządzić,
To jest miłość."
Więcej znajdziesz tutaj:
http://www.gnosis.art.pl/e_gnosis/ex_oriente_lux/tao_te_ching1.htm