|
Tytuł: Historia Lubi siĂŞ PowtarzaĂŚ!? Wiadomość wysłana przez: MichaÂł-AnioÂł Kwiecień 03, 2010, 20:03:03 Coraz czĂŞÂściej zacz¹³em siĂŞ spotykaĂŚ z takÂą nazwÂą :ÂŚwiĂŞte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego co nieodparcie mi siĂŞ kojarzy z obecnÂą UniÂą E.
Cytuj ÂŚwiĂŞte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego pierwsza wzmianka 1254, do 1512 ÂŚwiĂŞte Cesarstwo Rzymskie, niem. Heiliges RĂśmisches Reich , (Âłac.) Sacrum Romanum Imperium , nazwa odwoÂłujÂąca siĂŞ do idei jak i tworu politycznego Âśredniowiecznej i wczesnonowoÂżytnej Europy. WiĂŞcej tutajPosÂługiwano siĂŞ tÂą nazwÂą w odniesieniu do terytorium podlegajÂącego monarchom uÂżywajÂącym tytuÂłu "cesarza rzymskiego" i miaÂła ona oznaczaĂŚ instytucjonalnÂą oraz ideowÂą ciÂągÂłoœÌ pomiĂŞdzy uniwersalnym i chrzeÂścijaĂąskim cesarstwem rzymskim epoki póŸnego antyku a godnoÂściÂą cesarskÂą przyjĂŞtÂą najpierw przez KarolingĂłw, krĂłlĂłw FrankĂłw, a potem ich nastĂŞpcĂłw w Niemczech, LudolfingĂłw i kolejnych krĂłlĂłw niemieckich. W 1157 r. pojawiÂła siĂŞ w piÂśmiennictwie niemieckim formuÂła "ÂŚwiĂŞte Cesarstwo", natomiast fraza "ÂŚwiĂŞte Cesarstwo Rzymskie" jeszcze póŸniej, w 1254 roku. KrĂłl niemiecki miaÂł byĂŚ jednoczeÂśnie krĂłlem Italii (jako nastĂŞpca OstrogotĂłw i LongobardĂłw) i uniwersalnym cesarzem rzymskim dla ÂłaciĂąskiego Zachodu, rĂłwieÂśnikiem i odpowiednikiem bizantyjskiego cesarza dla greckiego Wschodu. Dopiero w 1441 r. pojawiÂła siĂŞ potoczna nazwa (nigdy urzĂŞdowa) "ÂŚwiĂŞte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego", ktĂłra, inspirowana niemieckimi ambicjami narodowymi i zÂłupieniem Rzymu 86 lat póŸniej, miaÂła wyraÂżaĂŚ immanentnÂą przynaleÂżnoœÌ godnoÂści cesarskiej do monarchĂłw wybieranych przez kraje niemieckie zgodnie z ich prawami. Nazwa ta przetrwaÂła takÂże w historiografii jako popularne okreÂślenie Rzeszy Niemieckiej póŸnego Âśredniowiecza i okresu XVI-XVIII wieku, jednakÂże w aktach prawnych Cesarstwa pojawiÂła siĂŞ tylko raz i, co naleÂży podkreÂśliĂŚ, nigdy nie funkcjonowaÂła jako urzĂŞdowa nazwa jakiegokolwiek paĂąstwa. Usankcjonowana prawnie[1] nazwa organizacji zostaÂła w 1512 jako Heiliges RĂśmisches Reich Deutscher Nation , Sacrum Romanum Imperium Nationis Germanicæ istniejÂąca do 1806 unia chrzeÂścijaĂąskich terytoriĂłw Europy Centralnej. http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awi%C4%99te_Cesarstwo_Rzymskie_Narodu_Niemieckiego Historia lubi siĂŞ powtarzaĂŚ (vide ostatnie info z Niemiec) ZwróÌcie uwagĂŞ jak dÂługo rzÂądzili ĂłwczesnÂą EuropÂą Cytuj NaleÂży pamiĂŞtaĂŚ, Âże ciÂągÂłoœÌ instytucjonalna cesarstwa rzymskiego formalnie nigdy nie zostaÂła przerwana. W 476 r. n.e. krĂłl ostrogocki Odoaker uznaÂł siĂŞ symbolicznie wasalem Zenona, cesarza wschodniego. Po upadku paĂąstwa ostrogockiego zawsze ktĂłryÂś z italskich moÂżnych przyjmowaÂł tytuÂł cesarski, choĂŚ oczywiÂście nie byÂł w stanie wymusiĂŚ uznania swojego autorytetu przez Ăłwczesnych wÂładcĂłw. PrzyjĂŞcie godnoÂści cesarza rzymskiego najpierw przez Karola Wielkiego w 800 roku, a potem Ottona I w 962 naleÂży traktowaĂŚ jako odnowienie realne Cesarstwa Rzymskiego, jednakÂże na pÂłaszczyÂźnie ideologiczno-formalnej byÂło to jedynie przekazanie owej godnoÂści, nigdy nie zarzuconej, w nowe rĂŞce. Wspó³czesna historiografia uznaje datĂŞ 962 roku jako poczÂątek istnienia ÂŚwiĂŞtego Cesarstwa Rzymskiego z uwagi na to, Âże od tego momentu tytuÂł cesarzy rzymskich dla Âświata zachodniego zostaÂł na trwaÂłe zwiÂązany z tronem niemieckim. Tytuł: Odp: Historia Lubi siĂŞ PowtarzaĂŚ!? Wiadomość wysłana przez: Raistlin Kwiecień 04, 2010, 13:46:11 Z tego co pamiĂŞtam z lekcji Historii to po Niemcach do kontynuowania Cesarstwa Rzymskiego zabraÂła siĂŞ takÂże Rosja, a Âże u nich jak coÂś raz postanowili tak siĂŞ tego trzymajÂą, toteÂż wÂątpiĂŞ, Âżeby jej te aspiracje wyparowaÂły. Tak wiĂŞc jeÂśli coÂś to mamy dwa paĂąstwa ktĂłre ewentualnie aspirowaĂŚ do tytuÂłu Cesarstwa.
Z tego co teÂż pamiĂŞtam to historycznie Rosja nie wyrzekÂła siĂŞ aspiracji do po³¹czenia wszystkich ziem nale¿¹cych do Rusi dlatego tak zawziĂŞcie chcĂŞ odzyskaĂŚ kontrole nad wszystkimi PaĂąstwami ZSRR. Tak wiĂŞc ewentualne Cesarstwo mogÂło by obj¹Ì takÂże PolskĂŞ. UE mogÂła by takÂże byĂŚ takim cesarstwem, ale niesÂądzeĂą, Âżeby kiedykolwiek doszÂło by do takiej sytuacji, Âże Niemcy zdominowaÂły by wszystkie inne paĂąstwa z WielkÂą BrytaniÂą i FrancjÂą na czele. Tak wiĂŞc, jeÂśli juÂż wyszukiwaĂŚ gdzieÂś Cesarstwa Rzymskiego to w Rosji. Jest ona jednym krajem-Mocarstwem, a nie jakimÂś dziwnym zwiÂązkiem kilkudziesiĂŞciu krajĂłw z ktĂłrych kaÂżdy dba o wÂłasne interesy. Na razie UE trzyma siĂŞ nieÂźle ale jak dÂługo? A Rosja bĂŞdzie trwaĂŚ A i tak czy Rosja, czy Niemcy, to i tak my Polacy mamy przechlapane. >:( Pozdrawiam ;D Tytuł: Odp: Historia Lubi siĂŞ PowtarzaĂŚ!? Wiadomość wysłana przez: MichaÂł-AnioÂł Sierpień 03, 2010, 16:24:11 Co to wÂłaÂściwie znaczy feudalne paĂąstwo i kim byli masoni w przed rewolucyjnej Francji.
Ciekawie wyglÂądajÂą liczby 300 000 ludzi byÂło w stanie utrzymaĂŚ w szachu 26mln. Systemem spoÂłeczno-politycznym Francji przedrewolucyjnej byÂł feudalizm, ktĂłrego rodowĂłd siĂŞgaÂł Âśredniowiecza. Zgodnie z nim spoÂłeczeĂąstwo francuskie byÂło podzielone na stany. Pierwszym stanem byÂło duchowieĂąstwo KoÂścioÂła rzymskokatolickiego, ktĂłre liczyÂło ono w przededniu rewolucji okoÂło 120 tysiĂŞcy czÂłonkĂłw. Do KoÂścioÂła naleÂżaÂła jedna dziesiÂąta ziem uprawnych. Dochody z tych wÂłoÂści pÂłynĂŞÂły g³ównie do kiesy wysokich dostojnikĂłw, a tymi mogli zostaĂŚ g³ównie szlachcice, co tworzyÂło podziaÂły w samym KoÂściele. NiÂższe duchowieĂąstwo byÂło wiĂŞc niezadowolone i nastawione reformatorsko.[potrzebne ÂźrĂłdÂło] Stanem drugim byÂła szlachta w liczbie okoÂło 180 tysiĂŞcy. I tu rĂłwnieÂż istniaÂły wewnĂŞtrzne podziaÂły. DostĂŞp do dworu i wÂładzy – miaÂła przede wszystkim bogata arystokracja. UboÂższa szlachta, bez wielkich majÂątkĂłw, mogÂła najwyÂżej zajmowaĂŚ wysokie stanowiska w biurokracji, armii i administracji na prowincji. Stan szlachecki byÂł stanem najbardziej uprzywilejowanym. WspĂłlnota stanowa gwarantowaÂła mu prawa i przywileje niedostĂŞpne dla reszty spoÂłeczeĂąstwa. Do panĂłw feudalnych naleÂżaÂła przewaÂżajÂąca czêœÌ gruntĂłw, posiadali rĂłwnieÂż wsie i miasteczka. Oba uprzywilejowane (m. in. zwolnione od obowiÂązku pÂłacenia podatkĂłw) stany – duchowny i szlachecki – stanowiÂły ³¹cznie nieco ponad 1% spoÂłeczeĂąstwa francuskiego, ktĂłre w przededniu rewolucji liczyÂło okoÂło 26 milionĂłw ludzi. Najliczniejszy stan trzeci obejmowaÂł chÂłopstwo i mieszczaĂąstwo (99% ludnoÂści Francji, w tym mieszczaĂąstwo 15%, a chÂłopstwo 84%). ChÂłopi peÂłnili istotnÂą rolĂŞ w gospodarce, gdyÂż uprawa roli stanowiÂła g³ówne ÂźrĂłdÂło dochodĂłw monarchii francuskiej. UtrzymywaÂły siĂŞ feudalne stosunki wÂłasnoÂściowe; chÂłopi byli zobowiÂązani do ÂświadczeĂą na rzecz szlachty, KoÂścioÂła oraz paĂąstwa, w tym takÂże do ÂświadczeĂą osobistych. NastÂąpiÂły jednak pewne zmiany w stosunku do Âśredniowiecza. JuÂż tylko 2 miliony chÂłopĂłw byÂło caÂłkowicie uzaleÂżnionych od swoich panĂłw. Te dwa miliony ÂżyjÂące w poddaĂąstwie potrzebowaÂło zgody wÂłaÂściciela-szlachcica w takich kwestiach jak zawarcie zwiÂązku ma³¿eĂąskiego. ÂŻaden natomiast chÂłop nie mĂłgÂł, bez zgody pana, opuszczaĂŚ uprawianej przez siebie ziemi. Nie posiadaÂł takÂże prawa do wÂłasnoÂści. Jednak, przez lata, przyzwyczajono siĂŞ do praw nabytych i raczej nikt nie prĂłbowaÂł odbieraĂŚ chÂłopom uprawianej przez nich ziemi. Do obowiÂązkĂłw chÂłopstwa naleÂżaÂło uiszczanie czynszĂłw dzierÂżawczych, skÂładanie zwyczajowych danin, okreÂślona praca na rzecz KoÂścioÂła, wykonywanie prac szarwarkowych. SzczegĂłlnie uci¹¿liwe byÂły jednak podatki. ChÂłopi pÂłacili podatki na rzecz krĂłla, KoÂścioÂła (dziesiĂŞcina) i pana. DotyczyÂły teÂż ich ró¿ne zakazy, nie mogli polowaĂŚ nawet na wÂłasnej ziemi, natomiast szlachta mogÂła, czĂŞsto nakazujÂąc wieÂśniakom pÂłoszyĂŚ zwierzynĂŞ. ChÂłopi nie mogli prowadziĂŚ mÂłyna, tylko jednÂą prasĂŞ do winogron. Gdy przychodziÂł nieurodzaj, sytuacja stawaÂła siĂŞ dla nich krytyczna. MieszczaĂąstwo byÂło grupÂą bardzo zró¿nicowanÂą. Bogaci mieszczanie swojÂą dobrÂą, bÂądÂź wzglĂŞdnie dobrÂą sytuacjĂŞ finansowÂą zawdziĂŞczali handlowi, przemysÂłowi i bankowoÂści. LudnoœÌ miast w ciÂągu XVIII wieku wzrosÂła piĂŞciokrotnie. ParyÂż w koĂącu stulecia liczyÂł 600 tysiĂŞcy mieszkaĂącĂłw, Lyon 100 tysiĂŞcy, Bordeaux 80 tysiĂŞcy, podobnie Marsylia i Rouen. RzeczywistoœÌ ta wpÂływaÂła na zwiĂŞkszenie znaczenia mieszczaĂąstwa, w tym g³ównie bogatej burÂżuazji. Stare przepisy cechowe nadal czĂŞsto krĂŞpowaÂły produkcjĂŞ. Bogaci mieszczanie znali zaÂłoÂżenia filozofii Voltaire'a, Jeana Jacques'a Rousseau, Jacques'a Bernardina de Saint-Pierre'a, EncyklopediĂŞ Denisa Diderota, Jeana d'Alembert'a i Claude'a Adriena HelvĂŠtiusa. Wielu z nich naleÂżaÂło do ló¿ masoĂąskich krytycznych wobec absolutyzmu. http://pl.wikipedia.org/wiki/Rewolucja_francuska Tak siĂŞ narodziÂł kapitalizm |