" RozdziaÂł 1: Tao
Tao ktĂłre moÂże byĂŚ poznane nie jest Tao[1].
Substancja Âświata to tylko nazwa dla Tao.
Tao jest wszystkim co istnieje i moÂże istnieĂŚ;
ÂŚwiat jest tylko oznaczeniem tego, co istnieje i moÂże istnieĂŚ.
KtoÂś doÂświadcza bez JaÂźni by odczuĂŚ Âświat,
I doÂświadcza z JaÂźniÂą by zrozumieĂŚ Âświat.
Dwa doÂświadczenia sÂą jednym w Tao;
S¹ ró¿ne tylko w œwiecie.
ÂŻadne doÂświadczenie nie przenosi Tao
KtĂłre jest nieskoĂączenie wiĂŞksze i bardziej subtelne niÂż Âświat.
RozdziaÂł 2: JakoÂści
Kiedy piĂŞkno zostaÂło rozpoznane w Âświecie
Nauczono siĂŞ brzydoty;
Kiedy dobro zostaÂło rozpoznane w Âświecie
Nauczono siĂŞ zÂła.
Zatem:
Rzeczy Âżywe i martwe sÂą oderwane od przyrody;
Trudne i proste sÂą oderwane od postĂŞpu;
Dalekie i bliskie sÂą oderwane od miejsca;
Silne i sÂłabe sÂą oderwane od kontroli;
Pieœù i mowa s¹ oderwane od harmonii;
PóŸniej i wczeœniej s¹ oderwane od nastêpstwa.
MĂŞdrzec kontroluje bez wÂładzy,
I naucza bez s³ów;
Pozwala rzeczom powstawaÌ i gin¹Ì,
Wychowuje, ale nie przeszkadza,
Daje ale nie ¿¹da,
I jest zadowolony.
RozdziaÂł 3: Kontrola
Nie chwalÂąc godnego przeciwdziaÂła siĂŞ oszustwom
Nie szanujÂąc rzadkiego przeciwdziaÂła siĂŞ kradzieÂży
Nie wystawiaj¹c na pokaz piêknego przeciwdzia³a siê po¿¹daniu
Zatem mĂŞdrzec kontroluje ludzi poprzez:
Opró¿nianie ich serc,
NapeÂłnianie ich brzuchĂłw,
OsÂłabianie ich ambicji,
I umacnianie ich ciaÂł.
Jeœli ludziom brak wiedzy i po¿¹daù
Przebieg³oœÌ nie mo¿e dzia³aÌ poœród nich;
JeÂśli nie jest podejmowane Âżadne dziaÂłanie,
Wtedy wszystko Âżyje w pokoju.
RozdziaÂł 4: WÂłaÂściwoÂści Tao
Tao jest bezdennym naczyniem;
U¿ywane przez JaŸù, nie jest nape³nione œwiatem;
Nie moÂże byĂŚ ciĂŞte, wiÂązane, zaciemniane czy uciszane;
Jego g³êbie s¹ ukryte, wszechobecne i wieczne;
Ja nie wiem skÂąd siĂŞ wziĂŞÂło;
ZaistniaÂło przed naturÂą.
RozdziaÂł 5: Natura
Natura nie jest uprzejma;
Traktuje wszystkie rzeczy bezstronnie.
MĂŞdrzec nie jest uprzejmy,
I traktuje wszystkich ludzi bezstronnie.
Natura jest jak pÂłuca
Opró¿niaj¹ siê, lecz zaspokajaj¹ wszystkie potrzeby,
Im bardziej siĂŞ porusza, tym bardziej siĂŞ poddaje;
MĂŞdrzec czerpie w ten sam sposĂłb z Tao
KtĂłre nie moÂże siĂŞ wyczerpaĂŚ.
RozdziaÂł 6: Serce
Jak koryto rzeki, serce nigdy nie jest peÂłne
Jest jak niewysÂłowiona kobieta
KtĂłrej wejÂście jest ÂźrĂłdÂłem Âświata;
Tao jest zawsze obecne w tych granicach:
Czerp z tego i to nigdy nie zawiedzie.
Rozdzia³ 7: JaŸù
Natura jest wieczna, poniewaÂż nie ma JaÂźni.
Zatem MĂŞdrzec:
SÂłuÂży swojej jaÂźni ostatni, a okazuje siĂŞ, Âże zostaÂła obdarowana jako pierwsza;
Widzi swoje ciaÂło jako poddane przypadkowoÂści, a okazuje siĂŞ, Âże ono trwa.
PoniewaÂż nie sÂłuÂży swojej JaÂźni, jest zadowolony.
Rozdzia³ 8: Za¿y³oœÌ
Najlepszy czÂłowiek jest jak woda,
KtĂłra zasila wszystkie rzeczy, i nie walczy z nimi,
KtĂłra pÂłynie w miejsca, ktĂłrymi inni pogardzajÂą,
Jest bliska Tao.
Zatem mĂŞdrzec:
Gdy mieszka, trzyma siĂŞ blisko ziemi
Gdy rzÂądzi, trzyma siĂŞ porzÂądku
Gdy mĂłwi, trzyma siĂŞ prawdy
Gdy rozdaje, trzyma siĂŞ blisko ludzi
Gdy dziaÂła, trzyma siĂŞ okazji
Gdy zajmuje siĂŞ rzemiosÂłem, trzyma siĂŞ kompetencji
Gdy czuje, trzyma siĂŞ serca
Nie walczy, i dlatego jest bez winy.
RozdziaÂł 9: Pycha
RozciÂągnij Âłuk do jego granic i prĂŞdko siĂŞ zÂłamie;
Ostrz miecz by byÂł jak najostrzejszy a prĂŞdko siĂŞ stĂŞpi;
ZgromadÂź najwiĂŞkszy skarb a prĂŞdko zostanie rozkradziony;
ÂŻÂądaj uznania i honorĂłw a prĂŞdko upadniesz;
Wycofuj siĂŞ, gdy osiÂągniesz cel - oto droga natury.
Rozdzia³ 10: Mi³oœÌ
ObejmujÂąc Tao zostaniesz objĂŞty.
GiĂŞtki, Âłagodnie oddychajÂąc, narodzisz siĂŞ na nowo.
OczyszczajÂąc swoje widzenie, staniesz siĂŞ czysty.
WychowujÂąc kochanego, staniesz siĂŞ bezstronny.
OtwierajÂąc swoje serce, zyskasz akceptacjĂŞ.
AkceptujÂąc Âświat, obejmujesz Tao.
NosiĂŚ i wychowywaĂŚ,
StwarzaĂŚ, lecz nie posiadaĂŚ,
DawaÌ i nie ¿¹daÌ,
KontrolowaĂŚ i nie rzÂądziĂŚ,
To jest mi³oœÌ."
WiĂŞcej znajdziesz tutaj:
http://www.gnosis.art.pl/e_gnosis/ex_oriente_lux/tao_te_ching1.htm