Choose fontsize:
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
 
Strony: 1   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Liczba złota  (Przeczytany 4588 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Michał-Anioł
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Wiadomości: 669


Nauka jest tworem mistycznym i irracjonalnym


Zobacz profil
« : Czerwiec 19, 2010, 21:04:03 »

Liczba złota   


     Wielki astronom Kepler powiedział:     
     
     Geometria ma dwa cenne skarby: jeden z nich to twierdzenie Pitagorasa, drugi - podział odcinka
     w stosunku średnim i skrajnym. Pierwsze porównać do miary złota. Drugie jest niby kamień drogocenny   
           
                             
      Φ= 1,6180339887498948482...
Znana zasada złotego podziału polega na tym, że dowolna całość do      części większej ma się tak samo jak część większa do części mniejszej.
     Zależność ta jest wyrażana liczbą złotego podziału - Φ.




 Antyczni Grecy stworzyli kanony dobrych proporcji w przedstawianiu ludzkiego ciała. Kanony Polikleta i Lizypa ustalają z wielką dokładnością zasady prawidłowych proporcji ciała ludzkiego. Za jednostkę przyjmowano wysokość głowy lub obwód wielkiego palca ręki a następnie wyznaczano odpowiednią ilość owych jednostek. Jednak ideały obu rzeźbiarzy różnią się między sobą: według kanonu Polikleta głowa mieści się w wysokości człowieka siedem razy, natomiast według Lizypa – osiem.
W starożytności wypracowano słynną zasadę złotego podziału (złotego cięcia), która stanowić miała klucz do wszelkiej harmonii. Istotą tej zasady jest obliczanie matematyczne (dokonywanie za pomocą łatwej operacji konstrukcyjnej), pozwalające dany odcinek prostej przeciąć w ten sposób, aby mniejsza jego część miała się tak do większej jak większa do sumy obu części, czyli całego odcinka. Złoty podział (zwany też boska proporcją – divina proportio) wyrażał się liczbą niewymierną, wynoszącą w przybliżeniu 0,618. W starożytności, a także w okresie renesansu i klasycyzmu w oparciu o złoty podział wyznaczano plany świątyń, wysokość i szerokość portyków, otworów okiennych, drzwi, kształty detali architektonicznych, obrazów i ksiąg.


W naszych czasach złoty podział doczekał się wielkiego hołdu ze strony nowoczesnych malarzy i architektów.

Od wieków rzeźbę i malarstwo nasycano matematyką i geometrią w sposób bardzo intensywny. Po dziś historycy sztuki rozszyfrowują zasady liczbowe, na których zostały oparte w swej budowie taki a inny obraz czy rzeźba.
Są to czasem zasady bardzo skomplikowane jak w przypadku Piero della Francesa, matematyka i malarza włoskiego renesansu, który we freskach swoich łączył rozmaite wielopiętrowe układy złotego podziału z kombinacjami trójkątów, rombów, itp. Do mistrzów „matematycznej” kompozycji należał m.in. Poussin, czy Leonardo da Vinci.

Na przykładzie „boskich proporcji” wyjaśnić można sprawy harmonii i kontrastu. Dwa odcinki, z których jeden stanowi 0,618 długości drugiego, zrealizowane w danej formie są przykładem proporcji udanych, harmonijnych, szczególnie przyjemnych dla naszych oczu. Należy postawić pytanie: dlaczego? Otóż dlatego, że kontrastują ze sobą w sposób wyważony: ani zbyt słaby, ani zbyt silny. Jeden z odcinków jest wyraźnie mniejszy od drugiego, co znaczy, że zestawiono dwie wartości na zasadzie kontrastu: większa – mniejsza. Są to jednocześnie dwie wielkości podobne i nie zachodzi między nimi taka różnica, która stałaby się rażącym naruszeniem równowagi.
Obraz zbudowany jest na prawach harmonii oraz kontrastu. Istnieją układy kompozycyjne z wyraźną przewagą jakiegoś elementu: linii pionowych, linii ukośnych, barwy czerwonej, czerni.
Wielka Piramida

Herodot 2500 lat temu informował, że piramida ta została skonstruowana w taki sposób, że kwadrat jej wysokości H równy jest powierzchni ściany S, a jej objętość V wynosi 18 milionów jednostek sześciennych jakich używano przy jej budowie. Były to łokcie królewskie ( ł k ), których długość wynosiła około 0.52 m. Z informacji tej wynika, że Wielka Piramida powinna mieć następujące parametry - długości podawane są w łokciach ( łk ) , a powierzchnie w ( ł k. kw.) :

Przedstawione parametry Wielkiej Piramidy pozwalają na potwierdzenie zależności tajemniczych jak na przykład występowanie w tej budowli zasady złotego podziału.
Złoty podział wykorzystuje się często w estetycznych, proporcjonalnych kompozycjach architektonicznych, malarskich, fotograficznych, itp. Znany był juz w starożytności i przypisywano mu wyjątkowe walory estetyczne. Stosowano np. w planach budowli na Akropolu.
Kanon (sztuka) - zespół wzorców, reguł i metod wytwarzania obowiązujących w danym okresie w odniesieniu do przedstawiania ludzkiej postaci, stylu architektonicznego lub wszelkich form artystycznych na określonym obszarze.
Najstarszy i najdłużej obowiązujący był kanon sztuki starożytnego Egiptu. W starożytnym Egipcie miał znaczenie religijne i polityczne. Określał ściśle sposób obrazowania człowieka zależnie od hierarchii społecznej. Kanon egipski regulował zasady w malarstwie, rzeźbie i płaskorzeźbie. Ewoluował na przestrzeni trzech tysięcy lat, do końca pozostając przy swoich podstawowych założeniach.
Istotnie zdumiewające jest również umiejscowienie złotego podziału wśród roślin. Jeśli przyjrzymy się układowi listków na wspólnej łodydze, to okaże się iż między każdymi dwiema parami listków trzecia leży w miejscu złotego cięcia.Najbardziej znanym przykładem występowania liczb w przyrodzie są zapewne układy pestek w tarczach słoneczników.
- Złoty podział wykorzystuje się też do określania proporcjonalnej budowy człowieka. Stosunek odległości pępka człowieka od ziemi - do jego wzrostu. Zazwyczaj wynosi 1:1,6 (czyli jest to złoty podział ). Stosunek ten nazywany jest "pępkiem Pitagorasa".
- Spirale na szyszce tworzone przez jej łuski są prawoskrętne i lewoskrętne. Nie zawsze szyszki, nawet tego samego gatunku, mają identyczną liczbę spiral. Jednak z wyjątkiem kilku procent badanych szyszek, łuskii układają się wzdłuż spiral, których liczba jest związana z liczbami Fibonacciego.

złoty trójkąt



złoty odcinek



złoty prostokąt


http://www.zobaczycmatematyke.pl/przyklady/Badecka/prostokat.htm

cdn
 
Zapisane

Wierzę w sens eksploracji i poznawania życia, kolekcjonowania wrażeń, wiedzy i doświadczeń. Tylko otwarty i swobodny umysł jest w stanie odnowić świat
MEM HEI SHIN
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 224


Zobacz profil Email
« Odpowiedz #1 : Czerwiec 20, 2010, 02:03:53 »


     Wielki astronom Kepler powiedział:     
     
     Geometria ma dwa cenne skarby: jeden z nich to twierdzenie Pitagorasa, drugi - podział odcinka
     

  Myślę, że temat wymaga nieco rozszerzenia....
W rzeczy samej  nie chodzi o twierdzenia Pitagorasa, ani o podziały odcinka.
Podzielony odcinek według zasady F- 0,618.... jest to tylko najprostrza z możliwych form ilustracji współzależności harmoniczności, które pojawiają się w wyniku takiego
podziału.
O wiele większym pytaniem jest cel owego podziału. Czyli mówiąc wprost - po co taki podział ?
Na to pytanie łatwiej jest odpowiedzieć, jeżeli zapytamy  o sens - ideę powstania wszechświata ?

Myślę, że śmiało możemy postawić tezę, że celem tego całego projektu o potocznej nazwie wszechświat, jest - ewolucja świadomości....
 Czyli świadomość jest celem wszystkiego, a kreacja narzędziem świadomości.

Do czego więc potrzebna jest w  ewolucji świadomości wartość harmonicznego podziału F- 0, 618..... ?
Otóż 0,618  jest  jedyną z możliwie istniejących wartości, dzięki, której uzyskujemy pełną harmoniczność i zarazem idealną  kompresję danych - informacji, ponieważ ewolucja świadomości zależy od -  ilości i jakości informacji.

Gdyby tak nie było to nie mogła by świadomość ewoluować. Dlatego więc rozwój świadomości polega  na tym, że każdy jej następny krok odwołuje się do zbioru  wszystkich zgromadzonych wcześniej danych, a jest to możliwe dzięki idealnej kompresji (syntezie) danych - informacji, którą zapewnia właśnie podział - 0,618...

pozdr.














 


« Ostatnia zmiana: Czerwiec 20, 2010, 06:22:17 wysłane przez MEM HEI SHIN » Zapisane

Świat potrzebuje nowej wiedzy, dzięki której nauczylibyśmy się wsłuchiwać w ciszę swego serca.....
Strony: 1   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap
BlueSkies design by Bloc | XHTML | CSS

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

marblevillestable polskiedayzmta grafikaztelenowel krwawawataha pet-city